top of page
Metafas-2.png

printed electronics

lijn-4.png

user interfaces

lijn.png

User Interface Design seminar: Elektronica bedrukken

lijn-2.png

Over printed electronics gaf Hans van de Mortel, eigenaar van Metafas, tijdens het User Interface Design seminar een presentatie getiteld ‘From switch to swipe’.

Over printed electronics gaf Hans van de Mortel, eigenaar van Metafas, tijdens het User Interface Design seminar een presentatie getiteld ‘From switch to swipe’. Metafas in Asten ontwikkelt en produceert userinterfacing (front- en bedieningspanelen) en printed electronics.


Benieuwd waar deze presentatie over ging? Wij vatten het voor je samen in deze blog.


Zeefdruktechniek voor printed electronics

Voor industrieel gebruik is zeefdrukken een gangbare techniek. Metafas gebruikt de geavanceerde Computer-to-Screen-methode voor de belichting van een zeef met het gewenste patroon.


We zoeken alle verschillende mogelijkheden van de zeefdruktechniek op, zo variëren we met inkten, substraten en nabehandelingen. Inmiddels kunnen we een resolutie (breedte van de geprinte sporen) van 40 micron realiseren.


Op het gebied van printed electronics behoren we tot een van de grootste onafhankelijke productiebedrijven in europa en werken we nauw samen met het Eindhovense Holst Centre, de joint venture van TNO en het Belgische imec dat in R&D een leidende positie bekleedt.


Onze productie betreft vooral nog prototypes en nulseries. Maar voor de 'Atag One slimme thermostaat' hebben wij al een heel grote serie gemaakt van de frontplaat met ‘touch’-knoppen. Dat is een prachtig voorbeeld van printed electronics.


Vaak is er trouwens sprake van hybride elektronica, want vermogenstoepassingen die een heat sink vereisen zijn niet in printed electronics te integreren; daarvoor is conventionele elektronica zoals een PCB (Printed Circuit Board) nodig.


Rekbare inktsporen

Tegenwoordig kunnen elektrische schakelingen worden gedrukt op uiteenlopende (flexibele) substraten, zoals folie, papier, karton of zelfs textiel. Ontwikkelingen in de nanotechnologie hebben onder meer geresulteerd in geleidende inkten op basis van zilver-emulsies die rekbaar zijn.


Pas bij een uitrekking van twintig procent of meer neemt de elektrische weerstand van de geprinte sporen significant toe. Daardoor openen zich voor Metafas nieuwe mogelijkheden, waarbij applicaties van leds, sensoren of actieve elektronische componenten worden gecombineerd met geprinte sporen en verwerkt in bijvoorbeeld kleding.


Tevens zijn zo RFID-antennes te maken op flexibele folie voor Wi-Fi, Bluetooth of NFC (near-field communication) én in het Internet of Things zijn die antennes de interface tussen de fysieke producten en de "cloud".


Gedrukte electronica in de automobielindustrie

De rekbaarheid van de inkt maakt het ook mogelijk om technieken als thermovormen en spuitgieten toe te passen op substraten die al zijn voorzien van sporen. Daarmee komen bijvoorbeeld flexibele displays en interfaces en andere 3D-gevormde producten in beeld. Het geeft flexibiliteit en ontwerpvrijheid. Deze trend was ook zichtbaar op de Lopec (de internationale beurs voor printed electronics, half maart in München).


Ook bedrijven komen met producten die de combinatie van printed electronics en technieken als thermovormen en spuitgieten benutten. Zoals een afzuigkap met een halfronde kap voorzien van een printed electronics interface waarover je kunt vegen om ‘m harder of zachter te zetten. Het is eigenlijk een soort potmeter.


Het leeft ook in de automobielindustrie: Tegenwoordig worden hele dashboards al gezeefdrukt. Folies met een fijn sporenpatroon worden met hulp van thermovormen gemaakt voor deurpanelen, middenconsoles en zelfs het stuur. Hiermee worden de knoppen en schakelaars vervangen door touch-bediening en kunnen bijvoorbeeld sensoren geïntegreerd worden die draadloos communiceren met de boordcomputer.


Swipen in de auto heeft de toekomst. Of zoals een vertegenwoordiger van Jaguar Landrover in het sluitbericht van Lopec formuleert: "De auto van de toekomst zit vol met electronica. Zou er geen geprinte elektronica zijn, dan blijft er in de auto van de toekomst geen ruimte voor de passagiers over.”


Nog vragen over het bedrukken van electronica?

Heb je nog vragen over het bedrukken van electronica en de mogelijkheden die dit met zich meebrengt? Neem dan gerust contact met ons op door te mailen naar info@metafas.nl, te bellen naar +31495-695 578 of stel je vraag in ons contactformulier via onderstaande button.

bottom of page